دماپا

انبساط و انقباض در زتدگی و صنعت کاربردهای زیادی دارند. برای مثال در ساخت دماسنج های طبی و یا معمولی و یا در ساخت دماپا یا همان ترموستات. دماپا وسیله ای است که در صنعت و ماشین که احتیاج به خنک کردن است دما را تنظیم می‌کند. در این بخش به بررسی این وسیله و ذکر انواع آن می‌پردازیم.

 

قانون انبساط و انقباض کاربردهای فراوانی در صنعت دارد که می‌توان از این قانون در تنظیم دما استفاده کرد.

در اطراف ما مواد گوناگونی وجود دارند. این مواد دارای ویژگی ها و حالت های متفاوتی هستند. حالت ها و ویژگی های هر ماده به ساختار مولكولی و اتمی آن ماده مربوط می شود.

 

با قرار دادن میله های فلزی با جنس های مختلف در این وسیله می توان تفاوت انبساط آن ها را مشاهده نمود.

 

با استفاده از این خاصیت یعنی متفاوت بودن مقدار انبساط مواد مختلف ایستگاه هایی برای تنظیم دما ساخته شده اند. مثلاً در بعضی از وسایل خانگی مانند سماور و اتو برقی لازم است دما در درجه دلخواه تنظیم شود، یعنی از آن درجه بیشتر یا كمتر شود. دماپا (ترموستات) وسیله ای است كه برای این كار ساخته شده است. دماپا انواع گوناگونی دارد. در یك نوع دماپا، دو تیغه ی فلزی غیر هم جنس مطابق شكل به یك دیگر متصل شده اند. این دو تیغه در دمای معمولی هم طول هستند.

 

وقتی كه دماپا گرم شود، مس بیشتر از آهن منبسط می شود، در نتیجه دماپا به سمت آهن خم می شود. این خم شدن می تواند در خاموش و روشن كردن یك دستگاه برقی به ما كمك كند.

 

 

کاربرد ترموستات در اتومبیل

وظیفه ترموستات این است که مجرای آب خروجی سیلندر را ببندد و تا آبگرم نشده ترموستات اجازه خروج به آب را نداده و هنگامی که درجه حرارت آب موتور به حالت عادی رسید ترموستات باز شده و اجازه می دهد آب داخل رادیاتور سردشود. هنگامی که یک موتور سرد را روشن می کنند با راندمان حداکثرش کار نمی کند این پدیده به علت تقطیر شدن سوخت روی دیواره سیلندر تبادل حرارت زیاد اتاق احتراق و ویسگوزیته زیاد روغن است برای کم کردن این تأخیر حرارتی یک دستگاه تنظیم حرارتی در دستگاه سرد کننده قرار داده می شود این دماسنج که بین مجرای خروجی آب موتور و رادیاتور وجود دارد در مدتی که موتور گرم می شود مانع از جریان مایع سرد کننده از موتور به رادیاتور می شود در این مدت مایع به وسیله پمپ فقط داخل موتور می گردد.

 

یک دستگاه تنظیم حرارتی مجهز به دریچه ای است که درست زیر قسمتی است که قطعات فلزی قرار دارد که داخل آن از ماده‌ی فراری پرشده است که به محض گرم شدن در اثر انبساط دریچه را باز می کند و سبب جریان یافتن آب می شود در موقع کار با سرعت زیاد جریان مایع در دستگاه سرد کننده ممکن است سبب ارتعاش دستگاه تنظیم حرارتی شود که موجب کم شدن عمل آن می شود.

 

دستگاه تنظیم حرارتی یک حذف کننده ارتعاش دارد که به شکل قطعه کلاهی شکل در قسمت پایین دریچه واقع است محدود بودن جریان بین قطعات فلزی و انتهای دریچه لازمه اش وجود حذف ارتعاش است حتی زمانی که دستگاه تنظیم گفته شده کاملا باز شد باز هم مقداری از آب جاری درموتور بدون ورود در رادیاتور به وسیله پمپ دوباره به موتور بر می گردد اگر همه آب از رادیاتور عبور کند تبادل حرارت انجام خواهد شد. بنابراین هنگامی که برای راندمان خوب احتیاج باشد مثلا در موتورهای با نسبت تراکم خیلی بالا که باید حرارت را خوب حذف کرد تا از احتراق خود به خود جلوگیری شود.



موضوعات مرتبط: فیزیک2 ، آزمایش

تاريخ : سه شنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۲ | 22:42 | نویسنده : گلزار آذران |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.